Postarzana skrzynka drewniana!

Pozostając w wiosennym klimacie – czas na sadzonki!! Ja już rzeżuchę i kiełki i świeżą pietruszkę i szczypiorek zasadziłam! A Ty? 😉 

I tak mnie natchnęło, aby stworzyć wiosenno – kwiatową osłonkę na doniczki. Zamarzyła mi się drewniana skrzynka, najlepiej taka „wiekowa”, klimatyczna. Nie mam niestety starej, eleganckiej skrzyni, postanowiłam więc taką zrobić 🙂

I znów w tym przypadku niezawodna okazuje się metoda Decoupage! Bo dzięki niej nie tylko zyskujemy piękne wzory, ale i efekt spękań, czyli postarzania.

Co jest zatem potrzebne?

  1. Drewniana skrzynka;
  2. Farby akrylowe;
  3. Serwetki +nożyczki;
  4. Klej do Decoupage;
  5. Pędzle różnej szerokości, w tym pędzel gąbkowy tzw. taper;
  6. Zestaw do spękań delikatnych (dwuskładnikowy preparat +patyna);
  7. Lakier ochronny, ale nie na bazie wody!

1.jpg

Koszt:

  1. Drewniana skrzynka – zawsze możesz starą skrzynkę wyczyścić, wyszlifować i pomalować na biało gruntem, albo jak nie masz to kup w sklepie typu. OBI, Castorama itp. Ja kupiłam w OBI, za 27 zł -> link.
  2. Standardowy zestaw do Decoupage -> link, jeśli się bawisz w Decoupage to na pewno taki zestaw już masz, a jeśli nie to uwierz, że starczy on na wiele godzin dekorowania.
  3. Zestaw do spękań delikatnych, który kupisz od 16 zł, np. tutaj.
  4. Patyna, niezbędna do uwidocznienia spękań za ok. 8 zł, tutaj.
  5. Lakier do spękań (nie na bazie wody, bo zniszczysz dekorację!), za ok. 15 zł, tutaj.

Suma wydaje się spora, ale biorąc pod uwagę wydajność to naprawdę się opłaca, a nie musisz kupować naprawdę drogich antyków! 😉

Czas wykonania: samo dekorowanie to czas max 2h, ale technika spękań wymaga odczekania minimum doby, stąd nie będzie przesadą jak powiem – 2 dni.

Poziom trudności: średnio trudne.

No to do dzieła!

1.Ja kupiłam skrzynkę już pomalowaną na biało, ale jeśli Ty masz gołe drewno, to koniecznie pomaluj ją gruntem lub zwykłą białą farbą do ścian.

2. Następnie wytnij wybrane wzory z serwetek. Jeśli tło serwetki nie jest w kolorze skrzynki, to niestety musisz dokładnie wyciąć wzór.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

3. Przyklej wzory do doniczki za pomocą kleju do Decoupage. Ale tylko pierwszą warstwę serwetki (serwetka ma zazwyczaj 3 warstwy).

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Rozprowadź klej na wzorze
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Przyklejony wzór

4. Dla chętnych – cieniowanie.

Ja użyłam pędzla gąbkowego i wokół zielonych elementów delikatnie „tapowałam” cień kolorem ciemno – zielonym, a wokół żonkili – szarym. Jak poniżej. 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Pocieniuj krawędzie wzoru pędzlem gąbkowym
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Gotowy, pocieniowany motyw kwiatowy

5. Czas na spękania! Czyli postarzanie!

Tutaj na pierwszy plan wychodzi zestaw do spękań delikatnych, czyli preparat dwuskładnikowy – tzw. krakierlaki (2 buteleczki step 1 i step 2) oraz patyna, która uwidacznia spękania na dekorowanym przedmiocie. Ja akurat używam firmy pentart.

Dodam tylko, że zamiast tańszej patyny, która wyglądem i zapachem przypomina pastę do butów, można użyć droższej porporiny – bardziej sypka i mniej brudząca dekorację.

Oto i zestaw:

14.jpg

Najpierw posmaruj skrzynkę składnikiem nr 1. Po ok. 30 minutach, gdy pierwsza warstwa jest jeszcze lepka nałóż preparat nr 2. Teraz czas na schnięcie i na spękania, które pojawiają się po ok. dobie (albo i dłużej, jeśli w pomieszczeniu jest wilgotno).

7.jpg

A teraz coś co daje frajdę! Gdy już spękania się pojawią (choć na mojej białej farbie są słabo widoczne) użyj patyny. Po prostu „wmasuj” ją w spękania, a nadmiar wytrzyj ściereczką! Frajda prawda?

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Wmasuj patynę pędzlem gąbkowym w spękania
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Efekt postarzania gotowy

6. Dla chętnych – porkropkuj dekorację 😉

Po prostu strzep z pędzla farbę i kropki gotowe!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

8. Całość polakieruj, ale lakier nie może być na bazie wody! Niestety sama się kiedyś o tym przekonałam i używając zwykłego – wodnego lakieru zniszczyłam dekorację 😦

Uwaga – Lakier do spękań śmierdzi! Wybierz, więc odpowiednie miejsce do lakierowania .

I gotowe!!! A do mojej upragnionej skrzyneczki włożyłam swoje zioła, które już ciut urosły 😀

Sami zobaczcie:

A co Ty myślisz o efekcie postarzania? A może wolisz nowocześnie? Podziel się opinią, jesteśmy bardzo ciekawe.

2 uwagi do wpisu “Postarzana skrzynka drewniana!

  1. Dla mnie super! Wzór kwiatowy nie do końca w moim stylu ale całość z postarzaniem wygląda świetnie… No i dobrze, że ktoś mi przypomniał, że to już najwyższy czas coś zasiać 🙂

    Polubienie

    1. Wzór możesz wybrać według własnych fantazji, jest tyle pięknych serwetek 🙂 No i jak najbardziej czas na sadzenie roślinek i pachnących ziół! Ah ten cudowny zapach w kuchni 🙂

      Polubienie

Dodaj komentarz